От мястото на събитието:
Току що завърши двудневната среща с големия режисьор Оскарас Коршуновас в Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ в Плевен. Тя е първата от серията срещи със световни имена „Театърът като предчувствие“, които са организирани от директора на театъра в Плевен Васил Василев (преди дни именно той спечели конкурса за директор на Народния театър „Иван Вазов“). Идеята на тези срещи е да бъдат своего рода лаборатории, които не само запознават актьорите и екипа на театъра с метода на съответния театрал, но и предшестват творчески работилници, в рамките на които ще се разгръщат идеите на съответния творец. Те ще бъдат предпоставка за развитие на цялостни спектакли.
Темите, които се дискутираха днес бяха както тясно професионални, свързани с възприятието и разбирането на режисьора на автори като Шекспир, Брехт, Хармс, Чехов, така и обществено политически. Коршуновас говори и за общата рамка, за мястото на човека на изкуството в съвременния свят и за начините, по които театърът може да предскаже случващото се и промените във времето.
Коршуновас е световноизвестен театрален режисьор, създател на театъра на Оскарас Коршуновас (ОКТ), художествен ръководител на Литовския национален театър, носител на безброй награди от световни фестивали и форуми, като първата е на Фриндж фестивала в Единбург през 1990 г. Сред най-важните му награди, разкриващи неговия принос към световния театър, е европейската премия „Нова театрална реалност“ 2016 г.
Поради много големия интерес към срещата тя ще бъде качена на YouTube страницата на Драматично-куклен театър „Иван Радоев“ в Плевен.
Искате да знаете повече?
Успехът идва при Коршуновас още на 20-годишна възраст, когато поставя „Тук ще бъде там“ по Хармс и Введенски (Fringe First Awards, Единбург, 1990). Оттогава е поставил над сто спектакъла в Литва, Европа, Китай, САЩ… Гастролирал е по целия свят, аплодиран е във Франция, Авиньон, за „Тартюф“ и в Норвегия, Осло за „Пер Гюнт“. Сред новите му спектакли е „Вуйчо Ваньо“ на каталунски, признат от критиката за един от най-добрите спектакли за сезона в Испания. Негови известни постановки са интерпретациите му на „Чайка“ във Вилнюс и Москва, „Майстора и Маргарита“, „На дъното“ – лабораторна работа, в която зрител и актьор взаимодействат, като че са седнали от двете страни на „обща маса“, пише театроведът и театрален теоретик Майя Праматарова.