spot_img
spot_img
-0.2 C
София
неделя | 27.11.2022 | 06:11:18

47 години от смъртта на Сър Пелъм Гренвил Удхаус + мъдри мисли от автора

- РЕКЛАМА -spot_img
- РЕКЛАМА -spot_imgspot_img

Сър Пелъм Гренвил Удхаус (15 октомври 1881 г. – 14 февруари 1975 г.) започва да пише на 21 години и твори на фона на идилична предвоенна Англия, по време на Първата световна война, във висшето британско общество. Днес той е известен преди всичко с романите и разказите си за Джийвс, клуб „Търтеите”, мистър Мълинър и замъка Бландингс и остава отпечатък като един от най-забележителните хумористи, уважаван от писатели като Ивлин Уо, Ръдиард Киплинг, Дъглас Адамс, Салман Рушди и Тери Пратчет. Шон О’ Кейси го нарича „Бълхата, представяща английската литература“, описание, което Удхаус използва за заглавие на сборник с писма до приятеля си Бил Тоуненд. Журналистът и писател Кристофър Хитчънс коментира, че „… няма и никога няма да има нещо, с което той може да бъде сравнен“. Удхаус се е изявявал също така активно и плодотворно като драматург (15 пиеси) и сценарист на музикални комедии (250 песни за 30 мюзикъла), а творчеството му се препоръчва и в сферата на психиатрията като терапевтично средство за справяне с депресия. Работил е с Коул Портър върху мюзикъла „Anything Goes“ (1934) и често си е сътрудничил с Джером Керн и Гай Болтън. През 1927 г. написва текста за хита „Бил“ за „Show Boat“ на Керн, а през 1928 г. пише и текста към музиката на Зигмунд Ромберг за мюзикъла на Гершуин и Ромберг „Rosalie“. През същата година (1928 г.) Удхаус работи и с Рудолф Фримл за музикалната версия на „Тримата мускетари“. Удхаус е изключително популярен и жъне огромен успех по време на кариерата си (повече от седемдесет години), а впечатляващите му творби продължават да бъдат четени и днес. Голяма част от живота си Удхаус прекарва във Франция и Съединените щати, но предвоенна Великобритания е основната сцена, на която се развиват произведенията му.

„Мога да ти кажа, Джийвс, че по-доблестни мъже от теб са понасяли далеч по-лоши неща от банджото. Имаш ли представа, че един българин, Илия Господинов, веднъж свирил на гайда двадесет и четири часа без прекъсване? И да не мислиш, че прислужникът на Господинов го напуснал? Там, в България, хората са с по-яка закалка. Убеден съм, че той е останал зад младия си господар от началото до края и не се съмнявам, че час по час го е подкрепял с лед и други възстановителни средства. Тъй че, бъди българин, Джийвс!“

Книга, източник: Pixabay
Източник: Pixabay

Най-популярните днес негови истории са тези за героите му Джийвс и Устър. Удхаус е изключително скромно настроен спрямо собствените си творби. В Over Seventy (1957 г.), самоиронизирайки творчеството си, той заявява: „Аз пиша това, което е широко известно като „лековато четиво“ и на правещите това – наричат ги хумористи понякога – интелигенцията гледа отвисоко и с презрение.“

Любими цитати от Сър Пелъм Гренвил Удхаус:

„Най-ужасната работа в писането е, че никога не можеш да си сигурен дали написаното си струва.“

„Тя има ум колкото бавноразвиваща се билярдна топка.“

„Изглеждаше, че чувам гласа на любовта, но номерът беше грешен.“

„Бил, ще ти открия една истина за родния ти дом. През лятото реката е в дъното на градината, а през зимата градината е на дъното на реката.“

„Бракът не е процес за удължаване на живота на любовта. Той само я мумифицира.“

„Няма по-сигурна основа за добро приятелство от еднакъв вкус за литература.“

„Всичко забавно в живота е неморално, нелегално или те прави дебел.“

„Винаги съветвам хората, никога да не дават съвети.“

„Човек не се смее много, когато е сам.“

„Понякога просто сядам на пишещата машина и псувам.“

„Това е животът – постоянна поредица от неразбирателства и прибързани действия.“

„В разговорите съм като играчка с часовников механизъм – трябва да бъда нагласен първо.“

„Бил съм свидетел на много негови романси с жени, които изглеждаха като кръстоска между свинемайка пред опрасване и борец тежка категория.“

„Никога не съм завиждал на друг писател. Такъв ненаситен читател съм, че винаги съм благодарен, когато си намеря нещо хубаво да чета.“

„В основни линии това помещение на „Гъската и краставицата“ се различаваше твърде малко от останалите кръчми, накацали край друмищата на Англия с благородната мисия да спасяват островитяните от пресъхване.“

Снимка: Facebook

„Повторният, по-обстоен оглед сега предизвика сеизмична вълна, която така раздруса плътта му, че той заприлича за момент на невинен млад хипопотам, сблъскал се лице в лице със своя първи Бял ловец.“

„Не знам дали ви се е случвало някога, умрели за сън, да се пъхнете в леглото, да се отпуснете и в този миг някакъв непознат гущер да се шмугне в левия ви крачол. Това е преживяване, което слага незаличимо клеймо върху човешката душа.“

„Последния път, когато украсявахме с присъствието си старата развалина, Бил беше в нормалното за днешната английска аристокрация състояние на безпаричие, крадейки млякото на котката и ровейки за някой фас.“

„Този тип ми лазеше по нервите. Нямах никакви възражения да си прекарва свободното време в кроежи за клане на аристокрацията, но не разбирах защо, по дяволите, не можеше да го стори с ведра, слънчева усмивка на лице. Отпратих го с едно махване на ръка.“

„Привлекателността на лова като спорт зависи изцяло от това от коя страна на пушката се намираш.“

- РЕКЛАМА -spot_imgspot_img
Мария Иванова
Мария Ивановаhttp://www.cultureone.bg
Мария Даниел Иванова завършва 9 ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“, бакалавър е по „Културология“ и магистър по „Културна антропология“ в СУ „Св. Климент Охридски“. Придобива учителска правоспособност по психология и философските дисциплини в средните училища. Към този момент следва докторантура по „Културна антропология“ в СУ „Св. Климент Охридски“, под научното ръководство на проф. Ивайло Дичев. Последните научни изследвания, по които работи, са свързани с ЛАРП, косплей и кибертворчество, в частност меметата като феномен на културата. Автор е на книгата „Ролевите игри на живо. Живот in и off game“, резултат от дипломната ѝ работа за придобиване на бакалавърска степен. Изследователските ѝ интереси са в областта на дигиталните медии, градската история, младежките култури и визуалните изкуства. Занимава се с любителска фотография и създава авторски документални филми.
Последни
- РЕКЛАМА -spot_img
Вижте още
- РЕКЛАМА -spot_img

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here