ПРАВО НА ОТГОВОР:
Във връзка с пресконференцията, дадена днес от бившия директор на Народния театър Мариус Донкин, в която той призова министъра на културата да си подаде оставката, защото това не било промяна, а подмяна… група водещи актьори от театъра ни изпратиха писмо със следния текст:
Уважаеми г-н Донкин,
защо се възползвате от чуждите гафове, за да се увековечите на поста си и прикривате своя най-нисък резултат след проведения конкурс за директор на театъра ни? Когато започна вашата кариера като директор на първия ни театър, вие заварихте пълни салони, прекрасни и обичани от публиката представления, които носеха на театъра сериозен приход, престиж и дивиденти. И въпреки това в годините вие свалихте от репертоара на Народния театър най-гледаните, добри и обичани представления на Явор Гърдев, Крикор Азарян, Александър Морфов, Стоян Радев, Мариус Куркински по измислени и завоалирани, лични, неясни причини.
Днес ние искаме отговор на въпроса:
Защо свалихте от репертоара:
-„Хамлет“ на Явор Гърдев /паднало на пълни салони/ – под претекст, че било твърде скъпо, с много актьори и трудно за поддръжка за Народния театър. /Актьорът Леонид Йовчев, в ролята на Хамлет, напусна театъра по този повод/
-„Солунските Съзаклятници“ на Стоян Радев /паднало на пълни салони/ – беше спряно под претекст, че има много външни актьори, точно в годината, в която авторът на пиесата Георги Данаилов почина и зрителите имаха още по-голяма нужда да се срещнат с
текстовете му.
-„Ничия земя“ на Стоян Радев /паднало на пълни салони/ – едно представление, получило най-големите театрални награди в България, но всъщност скрито и неизпратено на многото международни фестивали, които го поканиха. Това представление не беше официално махнато, но просто не се слагаше в програмата на театъра месеци наред, въпреки търсенето на билети от публиката. Докато не почина актьорът Йосиф Шамли /с награда Ааскеер за ролята на Цèра/ и то официално беше свалено.
-„С любовта шега не бива“ на Мариус Куркински /паднало на пълни салони/.
-„Ръкомахане в Спокан“ на Явор Гърдев /паднало на пълни салони/.
-„На ръба“, „Животът е прекрасен“, „Дон Жуан“, „Полет над кукувиче гнездо“ и „Хъшове“ на Александър Морфов. Това са вероятно най-емблематичните спектакли в историята на българския театър! Играеха се с години, на пълни догоре салони и носеха приходи, с които никоя друга постановка не би могла да се похвали. И ако приемем, че „На ръба“ не е било толкова „касово“ и се е сторило на директора „прекалено критично към властта и управляващите“, както се шушукаше след премиерата му, то… останалите четири спектакъла се превърнаха в класика, има ли някой, който да оспори това?
Освен милионите зрители тук тези спектакли предизвикваха бурен успех и на десетки международни фестивали. „Хъшове“ се игра 16 години на пълни салони, учениците го гледаха десетки пъти и снимките от представлението са в техните учебници по български език и литература…
На конкурса за директор вие твърдите, че всички тези представления са паднали от програмата на поверения ви театър, защото актьорите не са искали да играят по време на епидемия. Вие сам знаете, че това не е истина. Никой не е питал актьорите на тези спектакли: „Дали да не свалим представленията заради Ковид-кризата?“, а те бяха свалени персонално от вас – някои преди епидемията. Това е лъжа и тя е удобна. Същевременно в същия период са се репетирали спектакли с много повече участници и актьорите са боледували по време на репетициите. Включително – и международният екип на Боб Уилсън.
Още един интересен факт: в момента в Народния театър има няколко млади и талантливи актьори, които едвам свързват двата края, защото са на заплата от 580 до 750 лв. /по-малка от заплатата на чистачката в театъра/.
Вие, г-н Донкин, можете ли да дадете отговор на следния въпрос – след този явен геноцид към българския талант и дух, който вие проведохте през последните 6 години в Народния театър… какво ви кара да твърдите, че имате единствен опита да управлявате този театър успешно? Какво и кой ви спира да се оттеглите и да дадете светлина и нов коридор, за да стартира едно полезно и чакано ново управление на първия ни театър, което да даде отново път за изява на най-големите творци на България и света?
С уважение: актьори от Народен театър „Иван Вазов“