Home Настолна книга Днес преди 15 години си отиде невероятният Кърт Вонегът

Днес преди 15 години си отиде невероятният Кърт Вонегът

Днес преди 15 години си отиде невероятният Кърт Вонегът
Кърт Вонегът, снимка: Facebook

Днес, на 11 април се навършват 15 години от смъртта на големия писател Кърт Вонегът. По този повод от издателство „Кръг“ пускат на пазара неговия четвърти роман „Котешка люлка“ в луксозно издание с твърди корици.

В рамките на кинофестивала Master of Art публиката може да се наслади на дълго чакания документален филм за Кърт Вонегът „Неподвластен на времето“ (реж. Робърт Уейд и Дон Аргот):

Кърт Вонегът (11 ноември 1922 – 11 април 2007) – още приживе наредил се сред най-значимите американски писатели на XX в., завещава на човечеството 14 романа и множество сборници с есета и разкази, побрали в себе си проницателния му поглед към човешката природа. На 11 април, по повод 15-годишнината от загубата на любимия автор, на пазара излиза „Котешка люлка“ – история, в която светът не свършва епично, светът свършва с глупост. Изданието е в превод на Аглика Маркова и със забележителната корица на художничката Милена Вълнарова.

„Котешка люлка“ е сатиричен постмодерен роман, с елементи на научна фантастика. Публикувана за първи път през 1963 г., творбата изследва и иронизира науката, технологиите, религията и надпреварата във въоръжаването.

Протагонист е писателят Йона (Джон), вдъхновен от идеята да напише книгата си „Денят, в който светът свърши“. Той събира спомени на наследници и приближени на „бащата на атомната бомба“ д-р Хоуникър за деня на атомната бомбардировка над Хирошима. Но дали ядреното оръжие е това, което ще погуби света? С развитието на сюжета се оказва, че преди смъртта си легендарният учен е изобретил нещо много по-ужасяващо – лед-9 – малък леден кристал, способен да превърне цялата вода на света в лед. Сега всяко от трите му деца притежава по едно смъртоносно термосче с веществото и всеки от тях държи съдбата на човечеството в ръцете си. Разгръщайки историята, Вонегът умело вплита в нея и ключови пасажи за религията, която нарича бокононизъм – основана изцяло върху лъжи.

Подобно на повечето произведения на автора, иронията, черният хумор и пародията са широко застъпени и в „Котешка люлка“. Много от повтарящите се теми на Вонегът се появяват и в романа, като въпросите за свободната воля и връзката на човека с технологията. А основната сюжетна линия изследва особено концентрирано заплахата от ядрено унищожение по време на Студената война.

Предизвикателното оголване на неудобни истини провокира някои остри реакции в обществото спрямо книгата. През 70-те тя е забранена в няколко училища в САЩ без официална причина, като е определена за „напълно болна“.

Освен 15 години от смъртта на големия писател, на 11 ноември тази година се навършват и 100 години от рождението му. След „Механично пиано“, „Сирените от Титан“, „Майка Нощ“ и „Котешка люлка“ от издателство „Кръг“ обещават още издания на култовите му романи, а в рамките на кинофестивала Master of Art, публиката може да се наслади на дълго чакания документален филм за Кърт Вонегът „Неподвластен на времето“ (реж. Робърт Уейд и Дон Аргот).

Искате да знаете повече?

Кърт Вонегът (1922 – 2007) е американски писател, автор на четиринайсет романа, множество разкази, пиеси и нехудожествени текстове. Участието му във Втората световна война оставя траен белег в съзнанието му и в цялостното му творчество. Острото негодувание на Вонегът към функционирането на човешкото общество се проявява във всеки ред на безкомпромисната му сатира.

Previous article Голямата оперна прима Александрина Пендачанска напуска Обществения съвет на БНР заради предаването на Петър Волгин
Next article Актьорът Филип Аврамов към министъра на културата: вдигнете заплатите на артистите!
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here