Home Новини Голям пробив на български пиеси на EURODAM 22

Голям пробив на български пиеси на EURODAM 22

Голям пробив на български пиеси на EURODAM 22
Eurodram, снимка: 36 маймуни

На 21 март българският комитет на Европейската мрежа за съвременна драматургия и превод  – EURODRAM, едновременно с още 27 езикови комитета от цяла Европа, отличи три пиеси, писани на български език и препоръча за превод още една допълнителна. Тази година общо 335 члена на мрежата избираха между 806 непревеждани пиеси. На български бяха получени рекордните 51 текста. 12 от участниците в българския комитет трябваше да посочат три пиеси, които да препоръчат за превод към останалите членове на международната мрежа.

„Можем уверено да заявим, че българската драматургия се развива и авторите демонстрират все повече умения и смелост в текстовете си“, допълват още от българската комисия.

Тазгодишната селекция на EURODRAM 2022 г. е:

– „Свободно падане“ от Екатерина Георгиева

Екатерина Георгиева е родена в Бургас и завършва НАТФИЗ в класа на професор Ивайло Христов. Година след завършването си влиза в трупата на Драматичен Театър „Стоян Бъчваров”. От 2017 година до този момент е в трупата на Сатиричен Театър „Алеко Константинов”. На независима сцена участва в представления като „Добре дошли в България”, реж. Гергана Димитрова;  „Freakshow”, реж. Ованес Торосян;  „Testdrive” – авторски моноспектакъл и др.

– USER от Боян Иванов и Алексей Кожухаров

Боян Иванов е режисьор и автор, завършил режисура в класа на проф. Ханс Холман във Висшето училище за музика и сценични изкуства – Франкфурт на Майн. Автор на няколко пиеси, реализирани в България и Германия, както и на текстове за театър и сценарии към авторските му представления. Алексей Кожухаров е бакалавър по актьорско майсторство и магистър по режисура за драматичен театър от НАТФИЗ, с художествен ръководител проф. Здравко Митков. Има опит като актьор, режисьор, сценарист, драматург за кино, телевизия и театър.
Боян Иванов и Алексей Кожухаров започват съвместното си творчество с представленията „Отвътре“ и „Мисия Отело“ в Драматичен театър Пловдив. USER е последният им и най-дълго създаван съвместен проект. Работата по него продължава почти две години.

– „Кратка пиеса за любов“ от Стефан Кръстев

Стефан Кръстев пише най-често в жанровете фантастика, фентъзи, антиутопия, трилър. Изучавал e богословие. От 13 години живее и работи в Плевен, в Драматично-куклен театър „Иван Радоев“. Автор е на над 30 книги, дълги години е бил сътрудник в литературния сайт „Буквите“, плевенския седмичник „BG Север“ и др.

Допълнителната препоръка на комитета е пиесата „Транзит“ от Валерия Миневa-Лира.

Валерия завършва актьорско майсторство в класа на доц. Леонард Капон в ПУ „Пайсий Хилендарски“. От 2016 г. до 2019 г. е част от екипа на Драматично-куклен театър „Хенд” гр. Пловдив. През същия период, получава няколко награди за свои разкази и завършва дебютната си пиеса „Транзит“. Валерия Минева е автор и на пиесата за деца „Приказливко в Страната на думите“, както и на сборника с аудио разкази „Изкуството да бъдеш човек“. В момента тя учи магистратура по театрална режисура в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“.

Трите отличени пиеси ще бъдат представени в рамките на 11-то издание на ProText през юни. Тазгодишният ProText отново ще бъде част от Фестивала за нова драматургия на Гьоте-институт New Stages SouthEast.

EURODRAM е европейска мрежа, която насърчава обмена между преводачи, автори и театралните сцени в Европа. Различните езикови комитети от Европа, Средиземноморието и централна Азия подготвят всяка пролет своя селекция от три текста.

Избраните пиеси ще бъдат представени на годишната среща на международната мрежа през 2022 г.

Координатор на мрежата от българска страна е Организация „36 маймуни“.

Previous article Нашите герои / Борис Станимиров: „Имах две деца, сега имам четири“
Next article Благотворителен концерт на Биг бенда и Смесения хор на БНР в помощ на пострадалите от войната в Украйна
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here