Home Главен герой HomeNetwork създава нов новинарски сайт CultureONE.bg, който ще бъде оглавен от Искра Ангелова – интервю

HomeNetwork създава нов новинарски сайт CultureONE.bg, който ще бъде оглавен от Искра Ангелова – интервю

HomeNetwork създава нов новинарски сайт CultureONE.bg, който ще бъде оглавен от Искра Ангелова – интервю
Искра Ангелова, снимка: Венелин Пиперов

Новият член в голямото семейство на HomeNetwork – сайтът CultureONE – ще запълни една огромна ниша в медийното пространство у нас: той ще предоставя информация за културните събития в столицата и страната, като ще се стреми да бъде изчерпателен като справочник и обективен като критическо издание.

Сайтът CultureONE.bg ще ви съобщава новините в света на киното, ще препоръчва нови и позабравени книги, ще отразява премиeрите в театъра у нас и по света, ще анонсира концертите на класическата, поп, рок и джаз сцена, както и новите изложби, оперни спектакли, балети и мюзикъли; ще оповестява наградите в сферата на изкуството, ще обсъжда модни събития и арт фестивали. Всяка седмица сайтът, който ще бъде своего рода онлайн списание, ще прави голямо интервю с интересен и вълнуващ човек на изкуството и той ще е неговият ГЛАВЕН ГЕРОЙ, а всички български културни институти в света ще бъдат гости на CultureONE.bg с месечни репортажи от градовете и държавите, където са ситуирани в седмичната рубрика ПЪТНИКО СВИДЕН.

Снимка: NewsONE

Такъв тип арт-платформа е дългогодишна мечта на Искра Ангелова, която тъгува по залеза на културните издания и рубрики в големите медии у нас и винаги се е опитвала да навакса тази липса чрез предаванията, които е продуцирала, измисляла и водела по телевизията в национален ефир. Ето какво споделя тя:

Mood снимка от Pexels, автор: Vlada Karpovich

NewsONE: На добър час, Искра! Какво точно ще представлява новата платформа CultureONE?

Искра Ангелова:

Благодаря от сърце за тази възможност и за доверието на HomeNetwork към мен. Надявам се CultureONE да е културен гид и справочник, хубаво и интересно за четене онлайн списание и същевременно – хъб за критика. Справочният културен календар на CultureONE ще се казва КУЛТУКАЗАТЕЛ и ще е културен гид, който ще предоставя на софиянци и гости на столицата така липсващата им, систематизирана и изчерпателна информация за провеждащите се във всеки ден от седмицата културни събития, както и рекламни трейлъри, снимки и линкове към страниците, откъдето зрителите ще могат да си купят билети. Постепенно ще го направим с национално покритие.

Новата платформа CultureONE ще си постави нелеката задача да извади предлагането на културно съдържание от сайтовете за оферти, където то съжителства заедно с несъвместимости като „фотоепилация“ и „суши“, и да го позиционира на достойно място и в по-подходяща форма за публиката на подобни събития.

Pexels, Vlada Karpovich

NewsONE: Как и защо се стигна до там, че у нас културата се мисли като евтина стока на някакъв (всъщност много малък) пазар?

Искра Ангелова:

Огромното систематично (и политическо) подценяване на живите изкуства у нас доведе до там, че те се продават заедно с хамбургерите и избелването на зъби на хищния пазар на стоките, защото се борят за брой продадени билети. Това беше целенасочено действие на държавата и на няколко предишни правителства срещу професионалното и високо изкуство, което беше пуснато на тепиха да се бори като гладиатор за всеки зрител. Дори и частните продуценти не могат да представят произведенията си достойно, поради факта, че и последните издания, които пишеха и говореха за изкуство фалираха. Малкото безплатни културни справочници започнаха да публикуват само рекламни статии, което тотално обезсмисли съществуването им. На този фон изчезнаха изцяло културните издания, където публиката можеше да прочете информация за събитията у нас или да се довери на компетентна и експертна критика.

Културните рубрики във вестниците бяха заменени с „Оживление“, „Забавление“ и „Лайфстайл“, а това автоматично доведе до вътрешна автоцензура на самите издания и техните автори – малко са смелчаците, които продължават да пишат за някой културен факт, ако актьорите на сцената не са разсъблечени или някой от участниците не е станал неволно герой на жълт скандал.

Малкото останали културни предавания по телевизиите бяха систематично и съзнателно унищожени под претекст, че никой не се интересува от култура и тя е „скучна“, докато рейтинговите извадки сочеха съвсем друго. Културното предаване, което произвеждах 14 години за БНТ „Нощни птици“ бе сред топ 3 на телевизията, когато бе позиционирано в гледаемо време. И по този начин информираше своята аудитория за културния живот в страната и им представяше новата продукция на живите изпълнители и създатели на изкуство. То бе унищожено без аргументи редом с други подобни културни предавания. Тъжната истина е, че зад подобни действия прозира единствено липсата на култура на извършителите им.

"Нощни птици", личен архив
„Нощни птици“, на което Искра е главен редактор, сценарист и водещ (2005-2019), снимка: личен архив

В такъв контекст битката изглежда тотално изгубена, но аз и моят екип ще продължим да я водим. Недоброжелателен слух е, че изкуството не е интересно – видимо е, че публиката има нужда от подобно съдържание и големият интерес към рубриката Култура, която изпълвам със съдържание вече 10 дни в новинарския сайт на HomeNetwork NewsONE.bg ясно ни го показа.

NewsONE: Коя е нишата, която новата ни медия CultureONE ще запълни?

Искра Ангелова:

В България нямаме единен културен портал и справочник, а отдавна вече нямаме и културна критика. Такъв тип систематизирана информация за културните събития, които се случват всеки ден в столицата и в страната изцяло липсва. Всеки културен институт, сцена или продуцент хаотично и отчаяно публикува и разпраща в пространството новините за безкрайния и много богат списък от културни събития. В големите градове по света тази информация е систематизирана в сайтове, мобилни приложения, списания и вестници. Веднага се сещам за един прочут вестник с подобно съдържание, който е легенда в САЩ (хората чакаха сутрин още по тъмно до кошовете, където се стоварваше топъл, преди интернет да го приюти и той да мигрира там), тъкмо защото той си позволява критики към мейнстрийма и Бродуей, а в него пишеха и пишат интересни и утвърдени имена.

Pexels, Andrew Neel

В екипа на HomeNetwork аз неочаквано срещнах съмишленици и хора от моята кръвна група и им благодаря за доверието! Те са млади предприемачи с вкус, които чудесно знаят как се правят медии по западен маниер. Нашата амбиция и цел е да създадем място, което не само ще предоставя така липсващата систематизирана информация за богатия културен живот в града и страната ни, но и място за истинска, градивна и експертна критика – платформа, която да повдига и създава вкус, вместо обратното – да се влачи по капризите на тълпата, произвеждайки единствено представления от типа „Скок в леглото“ и чалга-коцерти. Има толкова много и интересни, класни и вълнуващи музика, театър, книги, изложби, фестивали и филми…

Pexels, Wishnu R Nair

Но наша най-основна цел е и езикът ни да не е прекомерно елитарен, а претенциите ни да не бъдат завишени. Защото истинското и стойностно изкуство съществува, цъфти и се развива извън нас – някъде в огромната територия, която зее празна от критически текстове и информация – в бездната между вече несъществуващите в. „Култура“ и в. „Хайлайф“, между предаването на Нойзи и „Шоуто на Слави“. И да, има такова място, просто никой не пише за него. Именно там живеят „Хъшовете“ на Сашо Морфов, „12 гневни“ на Пламен Марков или „Дивата патица“ на Крис Шарков, и още прекрасни представления като „Животът е прекрасен“, „Лунните невени“, „Кухнята“ или „Празникът“, там Веско Пантелеев Ешкенази води най-добрия оркестър в света Концертгебау в България, а на София филм фест идва самият Вим Вендерс, там наш филм е избран в „Особен поглед“ на фестивала в Кан, друг наш филм се състезава за Оскар, а ние правим интервюта и с двата екипа, а наш автор – преведен на 20 езика – получава най-голямата литературна награда на Италия; пак там в Софийска опера танцува на щат… млада италианска балерина. Има такова място, то е София, България и е срамно, че българската държава от години се прави, че този огромен, богат и стойностен, напълно конвертируем навсякъде по света културен афиш и неговите създатели не съществуват – поне ако съдим по „помощите“, които им се раздават като заплати или като суми, финансиращи проектите им. Напоследък усещаме вятъра на промяната в тази сфера и силно се надяваме тази тенденция да не е временна!

NewsONE: Пожелаваме голям успех на това начинание, ние сме „братя по оръжие“ в него и ще ти помагаме.

Искра Ангелова:

Благодаря, много благодаря за всичко, което правите! Създаването на обективна, независима медия днес е подвиг – вие сте герои. С тъга ще цитирам думите на Рей Бредбъри, чиито пророчества светът ни сякаш изпълнява днес – „Не е нужно да гориш книги, за да унищожиш културата. Просто накарай хората да не ги четат”. А ние вярваме, че „Ръкописите не горят“, по Булгаков. И ще се борим за тях.

Mood снимка от Pexels, автор: cottonbro

КОЯ Е ИСКРА АНГЕЛОВА?

По образование и призвание тя е филолог, журналист и актриса, като е завършила едновременно НАТФИЗ и СУ. Първите ѝ публикации като журналист са на страниците на сп. „Родна реч“, сп. „Театър“ и в. „Култура“, а първите ѝ роли – на сцената на театър „Сълза и смях“ и Сатиричен театър „Алеко Константинов“.

Впоследствие Искра печели престижната стипендия на американското правителство Фулбрайт, с която отива да завърши третото си образование по телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ и започва работа като продуцент в сутрешния блок на националната телевизия CBS в Ню Йорк. В САЩ тя играе Нина Заречаня в „Чайка“ и снима в няколко независими филма.

След като се връща в България, Искра Ангелова е един от създателите на сутрешния блок „Тази сутрин“ по bTV и главен редактор и водещ на съботно-неделния магазин „У нас“ по Нова телевизия. От 2005 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на популярното и обичано културно вечерно токшоу „Нощни птици“, което е свалено от ефира на БНТ през 2019 г. по неясни причини. Там тя кани едни от най-интересните, независими и талантливи творци на България, както и световни знаменитости, лидери на обществено мнение, политици, журналисти и др. През последните години Искра играе на сцената на всички по-големи театри в София, снима в няколко филма, колумнист е в сайта Offnews, където става един от любимите автори на публиката, изпълва със съдържание онлайн-енциклопедията за майки Мамапедия, превежда книги и пиеси.

Pexels, cottonbro
Previous article След 40-годишна пауза ABBA издаде нов албум
Next article Седмица на БУДИТЕЛИТЕ в NewsONE: „Моето е заспало поколение“
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.