Home Картини от една изложба Какво стои зад сюрреалистичната среща между Салвадор Дали и Зигмунд Фройд?

Какво стои зад сюрреалистичната среща между Салвадор Дали и Зигмунд Фройд?

Какво стои зад сюрреалистичната среща между Салвадор Дали и Зигмунд Фройд?
Салвадор Дали, "Лебеди отразяващи слонове", снимка: Robert Bayer

Изложбата „Дали-Фройд. Обсесия“, която вече може да бъде разгледана в двореца „Белведере” във Виена, изследва как испанският художник е бил повлиян от трудовете на психоаналитика Зигмунд Фройд.

Срещата между един от най-големите умове в историята на човечеството – Зигмунд Фройд и един от най-известните художници в света – Салвадор Дали е знаменателна. Лондон, 19 юли 1938 г., малко преди Европа да бъде разкъсана от поредната война. Какво се случва на тази среща? Как Фройд, с изключителните си за времето открития за функционирането на човешката психика, повлиява на сюрреалиста и му отваря пътя към най-тъмните и непознати пространства на своя вътрешен свят? Това е темата на новата изложба.

Стела Ролиг, директор на музея, посочва, че двамата мъже са били разделени от огромната разлика във възрастта – 48 години и езиковата бариера, но също и от противоречивите им концепции за изкуството. Това, което споделят обаче, е техният „голям интерес към човешката психика и нейните скрити аспекти и дълбини“.

Салвадор Дали, „Метаморфози на Нарцис“, снимка: tate.org.uk

Като млад Дали е чел „Тълкуване на сънищата” и за него Фройд, заедно с Пабло Пикасо, е символ на бащинската фигура. Художникът силно е копнял да се срещне с великия австрийски психоаналитик. Фройд бяга от Виена след превземането на Австрия от нацистите през март 1938 г. и след това се премества в северен Лондон. Дали чува за внезапното напускане на Фройд, докато вечеря охлюви и от Париж, където се намира в този момент, заминава за Лондон, като си урежда среща с него чрез своя приятел Едуард Джеймс и австрийския писател Стефан Цвайг. Когато пристига в дома на Фройд в Лондон, Дали забелязва велосипед в двора. На него има бутилка с гореща вода с жив охлюв на нея.

Случайност или не, Дали носи в себе си една от своите последни картини – „Метаморфози на Нарцис” (1937), за да я покаже на психоаналитика, който сериозно се занимава с темата за нарцисизма. Твърде много съвпадения. На дългоочакваната среща те трябва да разговарят на френски и не намират много какво и как да си кажат. Както Дали по-късно си спомня: „Противно на моите надежди, ние говорихме малко, но се поглъщахме един друг с истински отворени очи.“ По-късно художникът рисува портрет на Фройд с череп, подобен на охлюв. Тази картина е част от изложбата в двореца „Белведере”.

В изложбата са събрани общо 20 картини на Дали, включително „Тъмна игра” (1929) и „Лебеди, отразяващи слонове” (1937). Включена е и важна колекция от произведения на хартия и документални материали, разкриващи пълната история за легендарната среща на Дали-Фройд.

Източник: The art newspaper

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here