Home Мнение Михаил Баришников: Русия се е върнала във времето на Сталин, но не хората на изкуството трябва да плащат цената

Михаил Баришников: Русия се е върнала във времето на Сталин, но не хората на изкуството трябва да плащат цената

Михаил Баришников: Русия се е върнала във времето на Сталин, но не хората на изкуството трябва да плащат цената

Хората на изкуството в Русия не трябва да плащат цената за войната в Украйна, смята един от най-бележитите балетисти, родени в Съветския съюз. Михаил Баришников, прочут балетист, хореограф и актьор е против налагането на тежки санкции на колеги артисти и спортисти.

Този месец едни от изтъкнатите личности в сферата на културата – диригентът Валерий Гергиев и оперното сопрано Анна Нетребко загубиха престижната си работа след като бяха призовани да се отрекат от връзките си с Путин и да осъдят кръвопролитната война, но не го направиха.

Откритият обмен в изкуството винаги е нещо добро“, каза Баришников пред „Гардиън“ . „Не мисля, че е правилно да се прехвърля тежестта на политическите решения на дадена страна върху плещите на дейци на културата или спортисти, които имат семейства в страната. За хората в тези позиции неутралното отношение е достатъчно силно изявление. Ако трябва да бъда по-конкретен, Даниил Медведев трябва да играе на Уимбълдън.“

Миналата седмица британският министър на спорта Найджъл Хъдълстън заяви, че е участвал в дебати в Камарата на представителите, където е споделил: „Не смятам, че хората ще са съгласни спортисти да развяват руския флаг, особено ако по някакъв начин подкрепят Путин и режима му.“

Баришников казва, че опасява, че Русия скоро ще направи невъзможно бъдещето за младите хора. „В момента Русия трябва да направи решителна крачка. Или ще намери начин да сложи край на настоящия конфликт и ще заживее в отворено глобално общество, или ще бъде тласната към миналото, без надежда да изплува обратно“, казва той.

Михаил Баришников, снимка: личен профил във Facebook

74-годишният Баришников, който е роден в Рига, Латвия, и е избягал от СССР в Канада през 1974 г., иска да накара хората да се поставят в обувките на народа на Русия. Баришников стана част от ново движение, което се нарича „Настоящая Россия“ – „Истинската Русия“ в подкрепа на хората на руската култура, живеещи навсякъде по света. В кампанията участват също писателят Борис Акунин и икономистът Сергей Гуриев, които създадоха платформата, която апелира руснаците да даряват за Украйна.

Стотиците хиляди украинци, които са загубили домовете си, препитанието си, близките си и дори живота си, без съмнение понасят най-големия удар. Но всички ние, които говорим руски и принадлежим към руския културен свят, също усещаме този удар. Самата дума „руски“ стана токсична“, се казва в изявлението на кампанията им

Баришников заяви, че всяка популярна личност в Русия в настоящия момент е изправена пред важен избор. „Индивидуалното решение на всеки артист е дали да избере да заяви открито позицията си или не. От своя страна ще цитирам папа Франциск. „Войната е лудост! Спрете я! Това е жестокост!’ Ясно ми е към кого са насочени тези думи. Казано по-просто, Русия вече се е върнала във времето на Сталин. Изкуството понася огромни щети и е невъзможно да знаем какво ще се случи в бъдеще.“

Previous article Гледайте конкурса за избор на директор на Народния театър само в cultureONE. Слуховете са, че вече има нов директор
Next article Истина или предизвикателство: Шон Пен се беше заканил да претопи двете си статуетки, ако Зеленски не говори на Оскарите
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here