Home Музика и танци Пеещата актриса Рената Ското навърши 88 г.

Пеещата актриса Рената Ското навърши 88 г.

Пеещата актриса Рената Ското навърши 88 г.
Рената Скоро в “Мадам Бътърфлай”, “Метрополитън”, 1965, снимка: фейсбук

Рената Ското е една от най-значимите оперни певици на 20-ти век в Италия, а и като цяло в света. Сопраното е известно с невероятния си актьорски талант и интензивен вокализъм.

Родена на 24 февруари 1934 г. в Савона, Италия, тя прави своя оперен дебют на 18-годишна възраст като Виолета от операта „Травиата“ на Джузепе Верди в родния си град. На следващия ден официално дебютира в Teatro Nuovo в Милано със същата опера. Скоро след това играе първата си роля в опера на Пучини – „Мадам Бътерфлай“. Тези две роли остават знакови за нея и името ѝ често е асоциирано именно с тях. През 1953 г. дебютира и в Ла Скала, тогава е само на 19 г.

Рената Ското, снимка: фейсбук

През 1957 г. участва във фестивала в Единбург с операта „La Sonnambula“ заедно с Мария Калас. Продукцията е толкова успешна, че ръководството решава да добави още едно – пето изпълнение. Калас отказва, поради заболяване, заявявайки, че и тези четири са достатъчни, предвид забраната ѝ от доктора да пее и тях. Ското поема и нейната роля в това пето изпълнение, което предизвиква истински фурор. Моментално е призната за световна звезда – на скромната възраст от 23 г.

През 60-те години тя става водеща певица по целия свят и майстор на белкантото. Канят я да пее в САЩ, като първото ѝ изпълнение отвъд океана е в ролята на Мими от “Бохеми” в Lyric Opera в Чикаго. През 1965 г. прави първата си изява в “Метрополитън” в Ню Йорк като Чо Чо Сан (“Мадам Бътърфлай”), а по-късно участва в над 300 представления с компанията. Нещо повече, появява се в първото по рода си телевизионно предаване на компанията.

Рената Скоро владее световните оперни сцени в продължение на повече от 40 години, изигравайки 45 роли в опери на 18 различни композитора – нещо много рядко, изискващо дълго свеж и непрестанно адаптиращ се глас, способен да се справи със спецификата на пеенето на всяка опера.

След като се оттегля от пеенето, Ското се занимава с режисура, като поема проекти в Палм Бийч, Катания, Сантяго, Далас, Берн и Атина и други. Прави множество аудиозаписи на почти всички опери, в които е играла. През 1997 започва да преподава в оперното студио на Академия Санта Чечилия, давайки шанс на млади таланти да се докоснат и усъвършенстват традицията на италианското белканто.

Носител е на наградата Opera News Award и наградата Anton Coppola за върхови постижения в изкуствата, както и две награди Еми.

Един от сценичните ѝ партньори е българският оперен певец Николай Гяуров.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here