spot_img
6.2 C
София
събота | 03.12.2022 | 17:12:53

ТикТок-ът на културата

- РЕКЛАМА -spot_img
- РЕКЛАМА -spot_imgspot_img
Стартира каналът на NewsONE за подкасти, а Драгомир Симеонов ще е сред неговите постоянни автори

От Драгомир Симеонов

Нямах си работа оня ден, та се пошегувах с министъра на културата. Знам, че с културата шега не бива. А и министърът е съвсем пресен. Млад и свеж като репичка. В хубавия смисъл на думата. Поне сто дни трябва да минат до първата закачка с него. Да обръгне малко, да види коя дирекция с какво точно се занимава, да смени състава ѝ. Да помълчи на няколко заседания на Министерски съвет, докато батковците и каките спасяват страната. И после да каже една дузина не-та на разни, дето ще го врънкат за пари. В крайна сметка до това опира същността на службата, няма какво да се лъжем. Приятелството си е приятелство, но свиренето е с пари. Вие познавате ли някой, който твори безплатно култура? По свое желание, имам предвид. Пратете му поздрави от мен, ако го видите.

Шегата ми беше следната. Като чух биографията на младежа, как бил нещо като холивудски актьор, но припечелвал допълнително като тенис-учител и пицар, си казах, че по-подходящ за поста няма. Човекът на културата трябва от рано да свикне да припечелва и от допълнителна дейност. Включително и като министър. Надеждата ми е поне да има TikTok. Защо намесих тиктока, ще си кажете. Разводни се коментарът. Тъкмо беше станало дума за това как културата и парите са в ръцете на някого, който не разбира особено и от двете, но все пак успява да ги съчетава. И бам – някаква забележка за TikTok. Защото, приятели, това също е култура. С много по-голяма аудитория от операта да кажем. А за нея никой никаква грижа не полага по традиция. Сещате ли се? Докато ние, големите, спорим за ключови казуси, самата култура си пробива път през телефона на хлапетата и в тоя гъсталак министър отдавна не е стъпвал. То култура идва от colere, обработвам, грижа се, поддържам. Терминът е земеделски. Чак после се намесват сценичните изкуства и прочее възвишеност.

Твърде авангардна идея е, разбира се, културата да бъде дадена на министъра на земеделието. По принцип битието на твореца би могло и да е под опеката на Министерството на труда и социалната политика. То и това си е труд. Сградите и прочее фонд ги бутаме директно към Министрествтото на регионалното развитие и благоустройството; авторските права – при правосъдието. И готово. Въобще нямаме нужда от министрество на културата в тоя му вид, ако питате мен. То и без това е сравнително нова структура. Когато се създава през 1941, носи името Дирекция на националната пропаганда. Без майтап. После е комитет по това и онова. Сливахме го ту с образованието, ту с туризма. Виждате, нямаме някаква голяма национална идея какво да правим с културата и затова е пълен саморасляк. Че чак хасковските тенисисти заминават за Америка, че да видят и те кино.

Пропаганда е кофти дума. Да я сменим с „визия” предлагам. По иновативно е. Културната визия трябва да са приоритет на министър-председателя повече и от цената на тока. Да назначиш едно голобрадо момче да раздава пари на читалища е умиляващо, признавам. Но не звучи като културен план. Звучи като назначение на стажант в новия ти офис.

Ние вече имахме премиер, дето не ходеше по премиери; дано промяната продължи и в тази област с новата власт. От това зависи и икономиката, и образованието, че и ваксинацията, ако щете. Иначе изложба, на която никой да не отиде, всеки може да организира. И да даде една торба пари за нея.

Затова надеждата ми е министърът на културата да има TikTok. Симпатяга е, има сторита за споделяне. Дано да стане инфлуенсър. Вместо да ходи по заседания и да смята бюджети, да се пусне в нета и да обясни на хлапетата колко е куул да си министър на културата. И дано да го последват масово. Струва си да зарежеш за това въображаемата си холивудска кариера и да оставиш децата на американците друг да ги учи на тенис. И да се захванеш с нашите, че и те наполовина американци станаха от висене по мрежата. Ни на училище ходят като хората, ни на музей стъпват, камо ли на балет. Цялата им култура вече е в телефона, министре. Неизбежно е. Но проблемът е, че там родното творчество е на такова читалищно ниво, че тръпки да те побият. Филмът „Бай Иван” смаза цялото останало кино. И има причина да е така. Затова от сърце ви се моля, г-н министре, станете инфлуенсър. Управлявайте публиката, не седалките по салоните. Защото тя така или иначе ще си намери какво да гледа и то няма да е точно българската култура, която си представяме. Накрая ще се окаже, че сте министър на нищото. Само защото нямате TikTok. Направете си час по-скоро. И това изобщо не е шега.

- РЕКЛАМА -spot_imgspot_img
Искра Ангелова
Искра Ангелова
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.
Последни
- РЕКЛАМА -spot_img
Вижте още
- РЕКЛАМА -spot_img

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here