Home Новини Въведение в актуалната умора и постоянна тревожност

Въведение в актуалната умора и постоянна тревожност

Въведение в актуалната умора и постоянна тревожност

Все повече имаме нужда изкуството да не се крие зад текстове и произведения, писани преди векове, мечтаем да ни докосне и да ни разтърси, като ни успокои, че не сме сами. Сънуваме кошмари, искаме да държим ръцете си в тъмното на салона както преди, а сме дистанцирани, опаковани, скрити. Днес човекът наистина остана сам върху сърцето на земята и неусетно пада вечерта. Сякаш точно това се опитват да адресират от Emergency theater.

На 12 и 13 ноември от 19:00 ч. в Националния студентски дом ще се играе премиерно представлението „Сцени на разсъмване“, изградено върху личните преживявания на екипа, с текстове и провокации в писма на Цвета Софрониева (писател, драматург и физик). Представлението е оратория за човешката безпомощност, за страха от загубата на човека до нас, за копнежите и илюзиите, и за силата и утехата на пробуждането. За да осъзнаем реалността, която живеем и да я приемем или променим.

„Сцени на разсъмване“ е въведение в актуалната умора и постоянната тревожност през документално базирани сцени и монолози, бързо променящи се фрагменти от спомени, сънища, мечти в тяхната възможност или невъзможност.

„Сцени на разсъмване “ е и среща с неизвестното в опит за близост и разбиране, на себе си и на другия. Между съня/спомен и кризата на предстоящия ден е моментът, в който се случва проясняването. Истината, която изплува като момент на разсъмване.

Как участвам в света като своя реалност? И кое наричам реалност? Как да разпознавам собствените си чувства и да ги легитимирам? В какво се превръща способността ми за чувстване? В какво се превръща това, което наричам „любов“?

"Сцени на разсъмване"
„Сцени на разсъмване“

„Сцени на разсъмване“ е създадено от:

Юлиана Сайска – режисьор, съавтор на концепцията и актриса

Елена Димитрова – съавтор на концепцията и актриса

Цвета Софрониева – драматург и съавтор на концепцията

Яна Мороз – актриса и вокал

Със специалното участие на Велислав Павлов

Елица Алексиева – композитор и актьор

Нино Гомес – композитор и музикант

Ралица Тонева – костюми и дизайн осветление

Иван Николов – осветление, мултимедия, видео документация

Анна Янакиева – осветление и мултимедия

Виктория Костова – субтитри

„Сцени на разсъмване“

Искате да знаете повече?

EMERGENCY THEATER Foundation е неправителствена организация, която създава пространство за изследване на вътрешната сцена на човека, в търсене на личностна идентификация и реализация в социалния и културен свят. Изследване на обществените рани и тяхното третиране през артистични акции, дискусии и представления.

Художествените форми и израз търсим в перформативните лекции и дискусии, документалния и авторски театър, пърформанс, терапевтичен театър, театрални инсталации. Драматургията ни е пресечна точка между класически и съвременни произведения с документално базирани текстове. Създаваме нашите артистични продукти чрез групов процес-ориентирани методи и чрез преливане на формите, които владеем.

Името на фондацията произлиза от Emergency Room (Спешно отделение), което в медицината представлява място за животоспасяващи интервенции. Ние се обединяваме около усещането за спешност (sense of urgency), което да доведе до облекчаване на симптомите в наболелите зони. Наши инструменти са различните форми на съвременното изкуство, така и общия морал, личната отговорност и изразите на толерантност.

Представлението се реализира с финансовата подкрепа на Министерство на Културата.

Previous article „Ние вече сме на ръба на пропастта и едни ще пропаднат в нея, други ще се спасят“ – „Орелът“ на Вида Пиронкова – интервю
Next article Вашият дом е там, където мислят за вас
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here