От Калин Терзийски
1. В сряда Иисус от Назарет събира своите ученици на вечеря. На масата има хляб, лук, маслини, няколко осолени риби и вино. Разговарят. Иисус им прави бележка за отношението към грешниците. Казва им – точно грешниците трябва да пазите и да помилвате, защото те имат повече нужда отколкото добрите и безгрешните. И освен това, замисля се Иисус, кой е безгрешен, та да делим хората на грешници и безгрешни. Та нима надменността не е грях?! А този, когото смятат за добър и безгрешен, също започва да се мисли за такъв – и ето – той става надменен. За това ви обръщам внимание: гледайте грешниците с добро око и на тях помагайте. Сега разчупете хляб, наливайте вино, яжте и пийте – между другото, някой от вас ще ме предаде, но това ми е ясно от както свят светува. Бог, все пак, е всезнание – за всичко станало и за всичко, което ще стане, така че просто да ви информирам.
Учениците се раздвижват неспокойно. Застават в позите, в които ги е нарисувал Леонардо, защото Бог движи нещата и едно от тия неща е ръката на Леонардо, естествено. И всеки мърмори нещо, всеки иска да оневини себе си или поне да разбере нещо повече – тези думи звучат прекалено зловещо, а Иисус ги е казал така – мимоходом.
Но Иисус дава знак с ръка – да се мълчи – вдига поглед нагоре и после налива в своята чаша и подава глиненото гърне с виното на Йоан, който седи до него.
2. В четвъртък в хипермаркетите Била и Кауфланд нахлуват хиляди хора и купуват яйца и козунаци. Козунаците са обредни сладки хлябове, които сега се правят от брашно тип 500, захар, пълнители, набухватели, няколко вида Е, хидрогенирано палмово масло, захар и яйца. Купуват се също агнешки комплекти, агнешки плешки, а по-богатите граждани купуват или агнешка половинка, или цяло агне. Бедните – само яйчица. Най-изисканите и най-заможните изпращат шофьорите си или някои други свои доверени хора – да купят агне направо от някоя екологична ферма. Тъй като в Украйна се води война и това ни плаши, както ни плашеше и ковида, защото е предвидено и постановено винаги да има нещо, което много да плаши народа, защото без страх народът се разпасва – та и Страшния съд така, както и Студената война с нейната ядрена заплаха – хората масово купуват също и тоалетна хартия.
Когато настане мор, глад или война, когато четирите конника на Апокалипсиса заприиждат – трябва да има много тоалетна хартия.
3. В петък Иисус го бият, унижават, увенчават с венец от едно растение с много остри бодли и го навличат на шега с червен плащ, като се смеят и шегуват: ето това е царят на иудеите! После му нарамват един кръст и го подкарват към един сух, безводен хълм, където за назидание разпъват на кръст престъпниците. Там заковават ръцете и краката му към кръста и издигат кръста изправен, а Иисус увисва на него. Мъките му са големи.
4. В събота жените – добри домакини – взимат специални бои от магазините и започват да боядисват яйца. Най-творчески настроените от тях слагат върху яйцата листенца от магданоз, разни други дребни шлюпки и листовина – увиват така яйцето в парче стар найлонов чорапогащник, без да знаят, че найлон е съкращение от първите букви на градовете Ню Йорк и Лондон (Ny Lon) и като е вече сварено го слагат така в горещата разтворена боя – на яйцето се отпечатват всичките тези растителни мотивчета и става много сладко и живописно и жените се гордеят с това. Продават се и цветни ваденки, които са или с религиозно, а може и със светско значение – за да се сложат на вече оцветените яйца – за разкош. Ваденки с Богородица, както и ваденки с динозавър или някой обект от Трансформърс. Заради децата.
5. В неделя Иисус се е избавил от мъките си и вече е на небето. Народът спи до малко по-късно, но добрите домакини стават и шетат, който е на село – ако случайно има пещ – слага агнето или агнешкия комплект в пещта, замазва я с тесто и чака три, четири, пет часа. Месото вече пада от костите, направо е като масло. Всичко е наред. Децата стават към десет и половина и веднага налитат на яйцата – да се чукат с тях. Аз те бих, аз те бих, ето, счупих ти го, дай сега с дупето на яйцето. После закусват с козунак и мляко с инстантно какао, поздрав с Инстант Карма на Джон Ленън, после идва време за обяд, яде се агнешкото, с дреболии или с ориз или чисто, с някаква салата, че е по-диетично, а следобед татковците дремват и някои от тях отиват да се видят за малко с приятелите от улицата в малкото кръчме, пият по две три ракии и се връщат, гледат после семейно телевизия, не е много интересна тая телевизия, пак тия руснаци какво търсят в Украйна ама айде на празника да не се ядосваме. После пак се вечеря – тоя път повече от ориза и по-малко месце, да не ни е тежко.
6. В късната неделна вечер все още из някои скришни ъгли кънти гласът на Иисус. Той вика: „Или, или, лама савахтани.“ Което, според мене (не само според мене, естествено) означава „Татко, татко, защо ме изостави?“ И тоя въпрос някак се прокрадва, запълва всичко и създава неясна, безименна, безсловесна тревога в душите на мъжете и жените. „Татко, татко, защо ни изостави?“
7. Иначе всичко е наред, животът продължава. Утре пак ще се закусват яйца, защото пак сме направили много, ама много. А на обед – пак от агнешкото. От жертвения агнец.