Home Мнение ВЕЛИКДЕН… Иисус изкупва нашия грях. В хипермаркетите нахлуват много хора

ВЕЛИКДЕН… Иисус изкупва нашия грях. В хипермаркетите нахлуват много хора

ВЕЛИКДЕН… Иисус изкупва нашия грях. В хипермаркетите нахлуват много хора
Тайната вечеря, Леонардо да Винчи, снимка: Facebook

От Калин Терзийски

1. В сряда Иисус от Назарет събира своите ученици на вечеря. На масата има хляб, лук, маслини, няколко осолени риби и вино. Разговарят. Иисус им прави бележка за отношението към грешниците. Казва им – точно грешниците трябва да пазите и да помилвате, защото те имат повече нужда отколкото добрите и безгрешните. И освен това, замисля се Иисус, кой е безгрешен, та да делим хората на грешници и безгрешни. Та нима надменността не е грях?! А този, когото смятат за добър и безгрешен, също започва да се мисли за такъв – и ето – той става надменен. За това ви обръщам внимание: гледайте грешниците с добро око и на тях помагайте. Сега разчупете хляб, наливайте вино, яжте и пийте – между другото, някой от вас ще ме предаде, но това ми е ясно от както свят светува. Бог, все пак, е всезнание – за всичко станало и за всичко, което ще стане, така че просто да ви информирам.

Учениците се раздвижват неспокойно. Застават в позите, в които ги е нарисувал Леонардо, защото Бог движи нещата и едно от тия неща е ръката на Леонардо, естествено. И всеки мърмори нещо, всеки иска да оневини себе си или поне да разбере нещо повече – тези думи звучат прекалено зловещо, а Иисус ги е казал така – мимоходом.

Но Иисус дава знак с ръка – да се мълчи – вдига поглед нагоре и после налива в своята чаша и подава глиненото гърне с виното на Йоан, който седи до него.

2. В четвъртък в хипермаркетите Била и Кауфланд нахлуват хиляди хора и купуват яйца и козунаци. Козунаците са обредни сладки хлябове, които сега се правят от брашно тип 500, захар, пълнители, набухватели, няколко вида Е, хидрогенирано палмово масло, захар и яйца. Купуват се също агнешки комплекти, агнешки плешки, а по-богатите граждани купуват или агнешка половинка, или цяло агне. Бедните – само яйчица. Най-изисканите и най-заможните изпращат шофьорите си или някои други свои доверени хора – да купят агне направо от някоя екологична ферма. Тъй като в Украйна се води война и това ни плаши, както ни плашеше и ковида, защото е предвидено и постановено винаги да има нещо, което много да плаши народа, защото без страх народът се разпасва – та и Страшния съд така, както и Студената война с нейната ядрена заплаха – хората масово купуват също и тоалетна хартия.

Когато настане мор, глад или война, когато четирите конника на Апокалипсиса заприиждат – трябва да има много тоалетна хартия.

3. В петък Иисус го бият, унижават, увенчават с венец от едно растение с много остри бодли и го навличат на шега с червен плащ, като се смеят и шегуват: ето това е царят на иудеите! После му нарамват един кръст и го подкарват към един сух, безводен хълм, където за назидание разпъват на кръст престъпниците. Там заковават ръцете и краката му към кръста и издигат кръста изправен, а Иисус увисва на него. Мъките му са големи.

4. В събота жените – добри домакини – взимат специални бои от магазините и започват да боядисват яйца. Най-творчески настроените от тях слагат върху яйцата листенца от магданоз, разни други дребни шлюпки и листовина – увиват така яйцето в парче стар найлонов чорапогащник, без да знаят, че найлон е съкращение от първите букви на градовете Ню Йорк и Лондон (Ny Lon) и като е вече сварено го слагат така в горещата разтворена боя – на яйцето се отпечатват всичките тези растителни мотивчета и става много сладко и живописно и жените се гордеят с това. Продават се и цветни ваденки, които са или с религиозно, а може и със светско значение – за да се сложат на вече оцветените яйца – за разкош. Ваденки с Богородица, както и ваденки с динозавър или някой обект от Трансформърс. Заради децата.

5. В неделя Иисус се е избавил от мъките си и вече е на небето. Народът спи до малко по-късно, но добрите домакини стават и шетат, който е на село – ако случайно има пещ – слага агнето или агнешкия комплект в пещта, замазва я с тесто и чака три, четири, пет часа. Месото вече пада от костите, направо е като масло. Всичко е наред. Децата стават към десет и половина и веднага налитат на яйцата – да се чукат с тях. Аз те бих, аз те бих, ето, счупих ти го, дай сега с дупето на яйцето. После закусват с козунак и мляко с инстантно какао, поздрав с Инстант Карма на Джон Ленън, после идва време за обяд, яде се агнешкото, с дреболии или с ориз или чисто, с някаква салата, че е по-диетично, а следобед татковците дремват и някои от тях отиват да се видят за малко с приятелите от улицата в малкото кръчме, пият по две три ракии и се връщат, гледат после семейно телевизия, не е много интересна тая телевизия, пак тия руснаци какво търсят в Украйна ама айде на празника да не се ядосваме. После пак се вечеря – тоя път повече от ориза и по-малко месце, да не ни е тежко.

6. В късната неделна вечер все още из някои скришни ъгли кънти гласът на Иисус. Той вика: „Или, или, лама савахтани.“ Което, според мене (не само според мене, естествено) означава „Татко, татко, защо ме изостави?“ И тоя въпрос някак се прокрадва, запълва всичко и създава неясна, безименна, безсловесна тревога в душите на мъжете и жените. „Татко, татко, защо ни изостави?“

7. Иначе всичко е наред, животът продължава. Утре пак ще се закусват яйца, защото пак сме направили много, ама много. А на обед – пак от агнешкото. От жертвения агнец.

Previous article Станете прилеп! Интерактивна инсталация води „В малкия голям свят на прилепите“
Next article Научете тайната на Хайдн, докато слушате ораторията му „Седемте последни думи на Исус Христос“
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here