spot_img
-0.8 C
София
петък | 27.01.2023 | 03:01:50

ВЕЛИКДЕН… Иисус изкупва нашия грях. В хипермаркетите нахлуват много хора

- РЕКЛАМА -spot_img
- РЕКЛАМА -spot_imgspot_img

От Калин Терзийски

1. В сряда Иисус от Назарет събира своите ученици на вечеря. На масата има хляб, лук, маслини, няколко осолени риби и вино. Разговарят. Иисус им прави бележка за отношението към грешниците. Казва им – точно грешниците трябва да пазите и да помилвате, защото те имат повече нужда отколкото добрите и безгрешните. И освен това, замисля се Иисус, кой е безгрешен, та да делим хората на грешници и безгрешни. Та нима надменността не е грях?! А този, когото смятат за добър и безгрешен, също започва да се мисли за такъв – и ето – той става надменен. За това ви обръщам внимание: гледайте грешниците с добро око и на тях помагайте. Сега разчупете хляб, наливайте вино, яжте и пийте – между другото, някой от вас ще ме предаде, но това ми е ясно от както свят светува. Бог, все пак, е всезнание – за всичко станало и за всичко, което ще стане, така че просто да ви информирам.

Учениците се раздвижват неспокойно. Застават в позите, в които ги е нарисувал Леонардо, защото Бог движи нещата и едно от тия неща е ръката на Леонардо, естествено. И всеки мърмори нещо, всеки иска да оневини себе си или поне да разбере нещо повече – тези думи звучат прекалено зловещо, а Иисус ги е казал така – мимоходом.

Но Иисус дава знак с ръка – да се мълчи – вдига поглед нагоре и после налива в своята чаша и подава глиненото гърне с виното на Йоан, който седи до него.

2. В четвъртък в хипермаркетите Била и Кауфланд нахлуват хиляди хора и купуват яйца и козунаци. Козунаците са обредни сладки хлябове, които сега се правят от брашно тип 500, захар, пълнители, набухватели, няколко вида Е, хидрогенирано палмово масло, захар и яйца. Купуват се също агнешки комплекти, агнешки плешки, а по-богатите граждани купуват или агнешка половинка, или цяло агне. Бедните – само яйчица. Най-изисканите и най-заможните изпращат шофьорите си или някои други свои доверени хора – да купят агне направо от някоя екологична ферма. Тъй като в Украйна се води война и това ни плаши, както ни плашеше и ковида, защото е предвидено и постановено винаги да има нещо, което много да плаши народа, защото без страх народът се разпасва – та и Страшния съд така, както и Студената война с нейната ядрена заплаха – хората масово купуват също и тоалетна хартия.

Когато настане мор, глад или война, когато четирите конника на Апокалипсиса заприиждат – трябва да има много тоалетна хартия.

3. В петък Иисус го бият, унижават, увенчават с венец от едно растение с много остри бодли и го навличат на шега с червен плащ, като се смеят и шегуват: ето това е царят на иудеите! После му нарамват един кръст и го подкарват към един сух, безводен хълм, където за назидание разпъват на кръст престъпниците. Там заковават ръцете и краката му към кръста и издигат кръста изправен, а Иисус увисва на него. Мъките му са големи.

4. В събота жените – добри домакини – взимат специални бои от магазините и започват да боядисват яйца. Най-творчески настроените от тях слагат върху яйцата листенца от магданоз, разни други дребни шлюпки и листовина – увиват така яйцето в парче стар найлонов чорапогащник, без да знаят, че найлон е съкращение от първите букви на градовете Ню Йорк и Лондон (Ny Lon) и като е вече сварено го слагат така в горещата разтворена боя – на яйцето се отпечатват всичките тези растителни мотивчета и става много сладко и живописно и жените се гордеят с това. Продават се и цветни ваденки, които са или с религиозно, а може и със светско значение – за да се сложат на вече оцветените яйца – за разкош. Ваденки с Богородица, както и ваденки с динозавър или някой обект от Трансформърс. Заради децата.

5. В неделя Иисус се е избавил от мъките си и вече е на небето. Народът спи до малко по-късно, но добрите домакини стават и шетат, който е на село – ако случайно има пещ – слага агнето или агнешкия комплект в пещта, замазва я с тесто и чака три, четири, пет часа. Месото вече пада от костите, направо е като масло. Всичко е наред. Децата стават към десет и половина и веднага налитат на яйцата – да се чукат с тях. Аз те бих, аз те бих, ето, счупих ти го, дай сега с дупето на яйцето. После закусват с козунак и мляко с инстантно какао, поздрав с Инстант Карма на Джон Ленън, после идва време за обяд, яде се агнешкото, с дреболии или с ориз или чисто, с някаква салата, че е по-диетично, а следобед татковците дремват и някои от тях отиват да се видят за малко с приятелите от улицата в малкото кръчме, пият по две три ракии и се връщат, гледат после семейно телевизия, не е много интересна тая телевизия, пак тия руснаци какво търсят в Украйна ама айде на празника да не се ядосваме. После пак се вечеря – тоя път повече от ориза и по-малко месце, да не ни е тежко.

6. В късната неделна вечер все още из някои скришни ъгли кънти гласът на Иисус. Той вика: „Или, или, лама савахтани.“ Което, според мене (не само според мене, естествено) означава „Татко, татко, защо ме изостави?“ И тоя въпрос някак се прокрадва, запълва всичко и създава неясна, безименна, безсловесна тревога в душите на мъжете и жените. „Татко, татко, защо ни изостави?“

7. Иначе всичко е наред, животът продължава. Утре пак ще се закусват яйца, защото пак сме направили много, ама много. А на обед – пак от агнешкото. От жертвения агнец.

- РЕКЛАМА -spot_imgspot_img
Искра Ангелова
Искра Ангелова
Искра Ангелова е българска журналистка, актриса, преводачка, продуцентка и писателка. Тя завършва с отличие 22-ра гимназия в София и печели Националната олимпиада по литература, с което е приета в специалност Българска филология в СУ „Климент Охридски“. Междувременно я приемат и в специалността Актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ в класовете на проф. Димитрина Гюрова и Пламен Марков, и на Леон Даниел, Ивайло Христов и Меглена Караламбова, както и в специалността Театрознание. Искра завършва едновременно актьорско майсторство и българска филология. Две години е на щат в Сатиричния театър, играе в няколко представления там, както и в театър „Сълза и смях“, води различни детски и младежки рубрики в БНТ и участва във филми на Студио „Екран“, както и в рубриката „Телевизионен театър“. Прави първите си интервюта като журналист за сп. „Театър“. През пролетта на 1996 г. тя спечелва стипендията Фулбрайт на американското правителство и през 1997 г. заминава, за да учи телевизионна и радио журналистика в университета „Емерсън“ в Бостън, САЩ. Докато следва, Искра се явява на кастинги и играе Нина Заречная в „Portal Theatre“ в Бостън, както и снима в няколко филма. След като завършва магистратурата си и стажува като репортер в местните канали на NBC и ABC News в Бостън, тя се явява на интервю за втори продуцент на сутрешния блок на CBS в Ню Йорк и го печели. Там Искра отразява войната в Косово, прави репортажи за престрелките в училищата, ураганите и др. горещи новини, подготвя интервютата с актьори като Дъстин Хофман, Глен Клоуз и Хю Грант, режисьори като Мартин Скорсезе и музиканти като Уинтън Марсалис и Марая Кери, но големият ѝ пробив е интервюто с беглец от ФБР, по което известното публицистично предаване „60 минути“ на телевизията прави цял епизод. Поради регламента на Фулбрайт, Искра трябва да се върне в България. Тя се явява на интервю още във Fox News в Ню Йорк и така става един от създателите на сутрешния блок на bTV “Тази сутрин“ в България, където е водещ. Между 2002-2005 г. Искра е главен редактор и водещ на сутрешния уикенд блок по Нова телевизия „У нас“. От 2005 до 2019 г. тя е главен редактор, сценарист и водещ на културното токшоу по БНТ „Нощни птици“, където е канила най-изявените, интересни и свободомислещи хора на изкуството у нас, както и световни звезди от ранга на Вим Вендерс, Джон Лоутън, Серджо Кастелито, Маргарет Мацантини, Джон Савидж, Лоренцо Ламас и др. През 2019 г. предаването е спряно с неясни мотиви. Междувременно Искра е автор на няколко документални филма за писателките Лаура Ескивел, Елиф Шафак и Юлия Кръстева, като вторият ѝ филм за Кръстева „Кой се страхува от Юлия Кръстева?“ открива фестивала „Master of Art“ през 2017 г. и е показан в рамките на LIDF – London International Film Festival – в Лондон и Париж. Тя е съосновател на „Общество Айн Ранд“ в България, както и редактор на „Атлас изправи рамене“ на авторката. През последните 2 години Искра работи над онлайн интерактивна енциклопедия „Мамапедия“, която става сайт на годината за 2020 г. според публиката на bgweb.bg. Искра Ангелова е горд носител на наградата на Съюза на българските журналисти за специален принос за 2019 г. Искра е била преподавател по сценична реч на два класа в НАТФИЗ, а през последните години превежда няколко книги и пиеси, в които и играе, като „По-близо“ и „Красиви тела“. Те имат дълъг живот на българска сцена, второто наскоро постигна рекордните 14 години на пълни салони. Откакто е в България, тя снима в няколко американски филмови продукции и играе на сцените на Народен театър „Иван Вазов“, Театър „Българска Армия“, Варненски театър, „Сълза и смях“, Младежки театър „Николай Бинев“, Модерен театър, галерия „Етюд“ и др. Тя става сред най-четените автори на сайта Offnews, а статията ѝ за сп. „Артизанин“ от 2019 г. „Краят на елитите“ има над 500 000 прочитания. През 2020/21 г. тя организира и представя поредица музикално-литературни четения, посветени на големите български поети Лилиев, Явров и Багряна със свои приятели – именити артисти и музиканти.
Последни
- РЕКЛАМА -spot_img
Вижте още
- РЕКЛАМА -spot_img

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here